Zoeken

Moet je diëten om te vermageren?

Bijgewerkt op: 27 dec. 2018

Elk dieet dat je ooit gevolgd hebt is gedoemd om te mislukken, diëten is een korte termijn oplossing en niet vol te houden.


diëten dieet voeding vermageren detox eiwitrijk eiwit
Eiwitrijk, koolhydraatarm of vetarrm, cleaning of detoxen, commercieel gezien wel geslaagd!

Welkom bij onze blog, graag informeren wij van Project Superbody u over een gezonde levensstijl die duurzaam en vooral leefbaar is. Veel mensen zijn nog altijd niet bewust van de schadelijke gevolgen van crash diëten of andere fantastisch commerciële diëten.


“Twijfel je nog steeds of je nu moet diëten, meer bewegen of dat afvallen gewoon niet weggelegd is voor u? Denk je dat het de ouderdom is, je genen of dat je zwaargebouwd bent?


“Kan je afvallen als je niet wil sporten?” Diëtiste geeft advies


”Om te vermageren moet je calorieën tegen elkaar afwegen: de verbruikte calorieën enerzijds, de opgegeten calorieën anderzijds. Wil je vermageren, dan moet je meer calorieën verbruiken dan opeten. Dus ofwel ga je meer verbruiken en minder eten. Ofwel ga je gewoon minder calorierijk eten, zonder je verbruik aan te passen. Je kan perfect vermageren zonder sporten, alleen zal het dan langer duren.


Eet je te veel en/of beweeg je te weinig, dan ontstaat een teveel aan energie. Dit wordt opgeslagen als lichaamsvet, waardoor het gewicht stijgt. Is er te weinig energie beschikbaar uit eten, dan zal het lichaam energie vrijmaken uit lichaamsvet, waardoor het gewicht afneemt.”


Hoeveel calorieën heb je nodig?

“Je verbruikt sowieso calorieën tijdens de dag, of je nu beweegt of niet. Hoe meer je beweegt, hoe meer calorieën: als je een hele dag moet rondlopen op je werk, zal je veel meer verbruiken dan iemand met een zittende kantoorjob. De energiebehoefte van volwassen mannen met een zittend beroep en weinig beweging in de vrije tijd ligt onder de 2.500 kilocalorieën per dag. Volwassen vrouwen met dezelfde inactieve leefstijl hebben minder dan 2.000 kilocalorieën nodig.


Sporten = extra spieren

“Als je sport, maak je ook wel extra spieren aan. En die spieren verbranden ook calorieën op zichzelf. Dat wil zeggen dat je, op momenten dat je niet beweegt, nog altijd meer calorieën gaat verbranden omdat je daarvoor gesport hebt en dus meer spieren aangemaakt hebt. Dus eigenlijk ga je sporten voor de momenten waarop je niet sport.”

Maakt het dan uit of je gaat lopen of gewichtheffen? “Met een uur lopen zal je meer verbranden dan met vijftien minuten gewichtheffen. Maar bij gewichtheffen zal je op een andere manier spieren aanmaken, die ook weer calorieën gaan verbranden, dus uiteindelijk zal je evenveel verbranden: bij het ene wat meer tijdens, bij het andere wat meer na de activiteit. Wat je doet, maakt niet zo heel veel uit: doe vooral iets wat je graag doet, zodat je het kan volhouden. Je hoeft zelfs de deur niet uit: als je thuis op een matje verstevigende oefeningen doet, ben je ook spieren aan het aanmaken. Zelfs de fiets nemen in plaats van de auto helpt al.”

Naast puur calorieën verbranden kan ook het psychologische effect van sporten wel helpen: “Als je alle moeite hebt gedaan om te sporten, ga je je frisser voelen. Je hoofd zal meer richting gezond eten staan. Sommige mensen beginnen te sporten omdat het hen motiveert om op hun eten te letten.”

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

P R O J E C T    S U P E R B O D Y